Generalforsamling i Albertslund tennisklub

Onsdag den 4. marts 2020 kl. 19.00 i AIF Klubhuset på Stadion

Antal: 19 Start kl. 19 Slut kl. 21:05

Referat (referent Henriette Hansen)

1. Valg af dirigent og 2 stemmetællere.

Line Matthäi blev valgt som dirigent og Lis Fredborg og Jette Skjødt blev valgt som stemmetællere

2. Beretning

a. Formanden aflægger bestyrelsens beretning.

Velkommen til GF 2020. Det er dejligt at se så mange til stede her i aften.

Jeg vil her give en beretning på bestyrelsens vegne, mens vi efterfølgende vil høre fra de enkelte udvalg, et ad gangen.

Først en præsentation af bestyrelsen: Jytte ungdomsformand – Henriette seniorformand - Karl-Erik veteraformand – Mette kasserer – Christian motionistformand - Rikke sekretær

I det forløbne år har vi set et stort set uændret medlemstal, vi er lige nu 211 medlemmer.

Der er stigende aktivitet i motionistafdelingen, herunder flere medlemmer i den relevante aldersgruppe, mens juniorerne har en lille tilbagegang på medlemssiden, og hermed og tilbagegang i aktiviteterne. Dette skyldes især udfordringer med at skaffe tilstrækkelig dækning med trænere.

Vi har siden sidste GF anskaffet en opvaskemaskine. Det er der mange der er glade for, maskinen bruges flittigt. Og så vidt jeg ved har alle interesserede fået instrukser i betjeningen.

I kommunalt regi fortsætter arbejdet med at etablere den tredje hal, i tilslutning til de to allerede eksisterende. Der er udpeget en entreprenør og arbejdet starter august 2020, afsluttes i aug 2021. Der er endnu ikke fastlagt præcist hvordan hallerne skal bruges, der er selvsagt mange ønsker.

Kommunen har vedtaget en række besparelser som bl.a. rammer stadion, som har afskediget flere medarbejdere. Det betyder bl.a. at serviceniveauet på stadion og badesøen bliver ramt. Vi skal således forvente at vores egen indsats til vedligeholdelse af tennisanlægget, klubhuset mv. godt kan få behov for at blive forstærket.

Kommunen drøfter en flytning af AMC fra den nuværende beliggenhed syd for Roskildevej, til Stadion. Det er der udbredt utilfredshed med blandt grundejerforeninger i området og blandt de store idrætsforeninger der bruger stadion, herunder fodbold og tennis, især pga støjgener og forventningen om stærkt forøget trafik på stadion. Bestyrelsen har tilkendegivet tilslutning til en initiativgruppe som arbejder for at kommunen finder en anden løsning.

AIF hovedafdelingen har for tiden 3033 medlemmer fordelt over 9 medlemsforeninger. Der er drøftelser om at optage endnu en forening, hvilket vi forventer vil ske snarest. To af medlemsforeningerne har i år 100 års jubilæum, nemlig fodbold og gymnastik. Det markeres med arrangementer i weekenden 28-29-30 august. Vi har i hovedbestyrelsen snakket om principperne bag de ”proppenge” som nogen af foreningerne betaler til stadioncafeen, som kompensation for at vi selv medbringer mad og drikke til vores arrangementer. Som jeg tolker det er der i hovedbestyrelsen opbakning bag holdningen, at Tennis betaler for meget ift medlemstal og aktivtetsniveau. Jeg forventer derfor at AIF bakker os op i en dialog med stadion om at sænke beløbet.

Nu vi snakker fremtid vil jeg lige nævne, at AIF skal have ny kasserer, den nuværende ønsker at træde tilbage. Det er en mulighed for at et af de andre 3032 medlemmer. Det kunne være en af de tilstedeværende her i aften?

Mere om fremtiden –

Bestyrelsen har besluttet, at i år holder en af klubbens helt store traditioner flyttedag: onsdagstennis bliver til torsdagstennis! Det sker fordi der efterhånden er så mange aktiviteter i starten af ugen, træning mandag og motionistholdtræning tirsdag, at mange af de medlemmer der ellers benyttede sig af tilbudet om onsdagstennis ikke har deltaget fordi de ikke overkommer tennis tre dage i stræk. Derfor i år torsdagstennis, som vi håber og tror I alle vil tage godt imod. Der vil selvfølgelig fortsat være grilltennis mv.

Kigger vi videre frem til 2021, så kan vi se frem til at tennisklubben har 50 års jubiluæm. Vi har også en forventning om, at der kan blive tale om at forny belægningen på bane 1+2 i 2021, noget jeg ved mange medlemmer har ønske om. Det skal ses i sammenhæng med en løsning på bladnedfald fra de store træer ved bane 1, som vi har en dialog med Vej&Park og Stadion om.

Det var ordene fra mig. Hvert udvalg vil nu komme med deres beretninger.

På bestyrelsens vegne,

Lennart Bjerring, formand

Spørgsmål til beretningen:

Hanne Mortensen uddybede baggrunden for proppenge.

b. Udvalgenes beretning.

Motionistudvalget (Chr. Halkjær): Det har været et spændende år. Onsdagstennis har været mindre besøgt, derfor flyttes onsdagstennis til torsdag og kaldes torsdagstennis. Sidste år har der været lavet en decideret holdtræning for motionistholdene med stor succes. Sidste år havde vi tre hold og det har vi også det kommende år, men med flere der ønsker at spille. Et hold består af min. 4 herrer og 2 damer.

Veteranudvalget (Karl-Erik Poulsen): Det er som det plejer med spil om formiddagen og morgenkaffe en gang om måneden og grill en gang om måneden.

Erik Husum tilføjer at der ikke er ret mange aktive veteraner tilbage, så nogle gange sidder der kun 2-3 og skal spille. Han foreslår at man skal melde sin ankomst, så man ikke kommer forgæves og spørger om dette er en mulighed i klubmodul. Rikke svarer at man kan oprette et event i klubmodullet og vil undersøger om det kan lade sig gøre at oprette et event dag og dag. Dette må man gerne også i forhold til GDPR.

Juniorudvalget: Jytte er desværre fraværende og derfor ingen beretning.

Seniorudvalget (Henriette Hansen): Klubben havde sidste år to hold (et mixhold og et herrehold), men det kommende år må vi nøjes med et herrehold blandet andet pga. skader. Der var desværre dårlig tilslutning til klubmesterskaberne i 2019. I 2020 vil udvalget have invitationen klar allerede i starten af maj. Vi vil fortsætte med tiebreakturneringer et par gange i løbet af året.

Forslag fra Simon Baadsgaard om at slå motionist og seniorudvalget sammen. Dette tages med i bestyrelsen.

c. Kassereren fremlægger det reviderede regnskab til godkendelse samt fremlægger budgettet for det kommende regnskabsår.

I forbindelse med fremlæggelse af regnskabet af Mette Simonsen, blev det diskuteret hvorfor klubben selv skal betale halvdelen af banerenoveringen. Det har klubben gjort i mange år, og der er en forestilling om, at så råder vi over banerne, så vi selv har betalt halvdelen. Lennart oplyst, at de under alle omstændigheder er kommunen/stadion der råder over anlægget.

Regnskabet blev godkendt.

Mette fremlagde budgettet for 2020.

Karl Erik mente at 5000 til veteraner var lige i underkanten, når priserne stiger, men at han ville gøre, hvad han kunne for at købe på tilbud. Mette gav udtryk for hvis udvalget bruger lidt mere, så går det nok også.

Hanne M. spurgte om de 10.000 kr. vi budgetterer med til ældre (65+), ikke er øremærket veteranerne. Mette svarede, at de også bruges til drift, så som bolde – også til veteranerne og til vedligeholdelse af klubhus og baner.

3. Indkomne forslag

Forslag stillet af Hanne Mortensen:

For at øge interessen for at spille indendørs i vinterhalvåret foreslår jeg, at klubben undlader at opkræve indendørskontingentet (350,- kr) og samtidig agiterer for, at medlemmerne udnytter denne gode mulighed for sjov motion om vinteren, hvor banerne ude kan være ubrugelige på grund af bl.a. regn.

Forslaget bedes sættes til afstemning.

Begrundelser:

Vi, der benytter haltider, udfylder "huller" mellem andre aktiviteter i hallerne. I sin tid var det eftertragtet, og vi havde ventelister. Vi kæmpede hårdt for at opnå de haltider, som vi altså ikke længere bruger fuldt ud, og som vi derfor risikerer at skulle afstå. Ofte er det svært at skaffe vikarer ved f.eks. sygdom hos faste spillere.

Nu, hvor der snart skal nedlægges haller og bygges ny, kunne jeg godt forestille mig, at der vil opstå et helt andet pres på eksisterende halfaciliteter i dagtimerne, og derfor gælder det om at holde fast i dem allerede nu.

Det har længe undret mig, at vi skal betale et ekstra kontingent til klubben for at kunne spille inde i haller, som idag ellers ville stå tomme. Klubben har ingen udgifter, og "halpersonalet" ingen ulejlighed. Vi leverer selv bolde og sørger for net.

Da klubbens veteraner og pensionister i forvejen betaler fuldt årskontingent, bidrager vi allerede i høj grad til klubbens aktiviteter, selv om vores eget forbrug er minimalt. Langt de fleste vikarer spiller "gratis", dvs. de betaler ikke indendørs kontingent til klubben.

Hanne fremlagde sit forslag

Lennart kommenterede forslaget. Der bruges tid og energi på at koordinere denne opgave med fordeling af banetider mv. Vi har tidligere indført at banetid nr. 2 ikke koster ekstra. Dette har ikke gjort at flere spiller indendørs. Lennart lagde også vægt på, at hvis der stemmes ja til forslaget, så skal pengene findes et andet sted. Bestyrelsen opfordrede til at stemme nej til forslaget.

Erik Normann gav udtryk for at, det er vigtigt at vi bruger banerne. Vi kan risikere, at medlemmerne booker baner uden at bruge banetiden, hvis vi ikke tager penge for det. Der står pt. kun 1 banetid ledig.

Hanne mener det er vigtigt, at vi bruger banerne, så vi kan fastholde banetiderne.

Christian spurgte Hanne om hun havde belæg for, at der vil komme flere at spille, hvis det var gratis. Og det gav Hanne udtryk for, at hun ikke havde.

Mette mente ikke, at der kommer flere spillere ved at droppe kontingentet.

Rikke Bjerring foreslog at bestyrelsen kunne sende en mail ud til alle medlemmer om, hvornår der er ledige baner.

Bent Rasmussen spurgte om klubben kan supplere banereservationer i klubmodul, så man kan booke de ledige timer på stadion. Det tager bestyrelsen med evt. ved at bane 5 og 6 i klubmodul bliver ”indendørsbaner” om vinteren.

Gerner Pedersen tror ikke, at det vil ændre på brugen af indendørstider ved at fjerne kontingentet. Han bakker Bents forslag op om at kunne booke de ledige tider i klubmodul.

Hasse spørger om man kan lave en substitutliste, så der er nogen af tage af ved afbud? Erik N.: Substitutliste er allerede etableret og virker.

I forbindelse med diskussionen kom det frem, at stadion på et tidpunkt havde gjort brug af banerne, da de stod ledige. Lis undrede sig om at stadion kan disponere over de tider vi har booket.

Bestyrelsen tager alle de gode forslag omkring øget benyttelse af indendørstider.

Resultatet af afstemning blev 2 stemte for og 14 imod.

4. Valg til bestyrelsen

a. Formand og sekretær vælges i lige årstal for 2 år ad gangen. Altså valg af disse i år.

Lennart Bjerring, formand.
Rikke Bjerring, sekretær.

Begge to modtog genvalg.

b. Kasserer og 2 bestyrelsesmedlemmer vælges i ulige årstal for 2 år ad gangen. Altså intet valg af disse i år.

Mette Simonsen, kasserer.
Jytte Majcherek, ungdomsformand.
Christian Halkjær, motionistformand.

c. Valg af yderligere bestyrelsesmedlem for 1 år ad gangen.

På valg er Henriette Hansen, seniorformand,
og Karl-Erik Poulsen, veteranformand.
Begge modtager gerne genvalg.

Begge to modtog genvalg.

5. Valg af div. udvalg for et år

Seniorudvalg, på valg: Henriette Hansen, Thomas Hartwich, David Holm og Simon Baadsgaard.

Alle modtog genvalg

Ungdomsudvalg, på valg: Jytte Majcherek og Jonas Kolding.

Begge to modtog genvalg

Motionsudvalg, på valg: Christian Halkjær, Jette Skjødt og Rikke Bjerring.

Alle modtog genvalg.

Veteranudvalg, på valg: Karl-Erik Poulsen, Ane-Marie Hauerberg, Lissie Soltau, Jens Andersen og Else Ostenfeld.

Lissie ønskede ikke at genopstille. Resten modtog genvalg.

6. Valg af 2 revisorer samt 1 revisorsuppleant for et år:

Revisorer, på valg: Jesper Thustrup og Mikki Mihaljevic.

Mikki ønsker ikke at genopstille. Hanne Mortensen blev valgt.

Revisorsuppleant: Susan Østergaard, Hanne Mortensen.

Hasse Brolev og Gerne Pedersen blev valgt.

7. Valg af 5 delegerede foruden formanden til AIFs hovedafdelings generalforsamling i maj: Bestyrelsen.

Bestyrelsen blev valgt.

8. Eventuelt

Lis foreslår, at vi for nedskrevet historie om klubben bl.a. om klubhus og baner mv., da vi tid hører historier og baggrunde for forskellige ting fra de medlemmer som har været i klubben i mange år.

Lis ønsker at bestyrelsen tage med videre, at båsene på parkeringspladsen er til 3 biler og ikke kun to.

Lis vil gerne opfordre til, at man ikke snotter på banerne. Det er relativt ulækkert at samle en bold op med snot på.

Hanne spurgte ind til hvordan det går med etablering af en gennemstrømsvandvarmer. Lennart forklarede at det er blevet undersøgt til bunds som aftalt på GF og at den bedste løsning var blevet valgt - Hanne mente derpå, at der dette til trods fortsat henstod en beslutning om at anskaffe en ny vandvarmer - dette var der ikke enighed om.

Karl Erik spørger ind til regnskabet vedr. hvordan hensættelse af midler til banerne fremgår. Dette svarede Mette på.

Dirigent Formand

Line Matthäi Lennart Bjerring

NYHEDER

VEJRUDSIGT